mrt 25

BMW xenon angeleyes

Vandaag wil ik wat vertellen over Angeleyes in combinatie met xenon verlichting. Het internet staat vol met lampen en lamp-units waar men angeleyes ringen aanbied om in je standaard units te zetten. Dan heb je idd angeleyes maar nog géén xenon. Het was geen makkie maar ik vond een amper gebruikte set en hier zal de inbouwstappen, stap voor stp beschrijven.

Aller eerst moet je jezelf afvragen wat je wilt want je kan losse ringen plaatsen maar je kan ook complete units kopen, houd in het laatste geval rekening met plmns 3 tot 4 honderd euro per stuk. Vergewis jezelf er in dat geval wel van dat je ze compleet krijgt inclusief aansturingsmodule en indien nodig een aangepaste module voor de auto zelf want standaard word er meestal geen rekening gehouden met het voeren van xenon verlichting. Gelukkig is daar in mijn BMW 316i uit 1999 wél al rekening mee gehouden.

Mijn verlichting zag er echt niet meer uit en ik vraag me af of hij daar mee wel door de keuring heen zou komen, ook al hoeft dat pas over 11 maanden te gebeuren. De glazen waren zo ongelooflijk mat geslagen dat de spreiding van het licht echt te bizar voor woorden was.

Zo als je kunt zien, zijn de koplampen helemaal mat geslagen. Dat is niet van het vocht maar puur schade aan de glazen. De glazen zijn vervangbaar maar kosten al gauw 50 euro per stuk exclusief verzendkosten.

Maar door blijven rijden met lichtgevende aquariumbakken waar je het onderscheid tussen dimlicht en verstraler niet eens meer kunt zien, is geen optie.

Rede temeer om eens in het “gebruikte” circuit rond te gaan neuzen en ik vond 😉
Nieuwe glazen kosten 48€ p.stuk excl. verzendkosten, dus in totaal plmns 120€. Maar nou vond ik onderstaande set Angeleyes mét Xenon verlichting voor iets meer dan de helf, dus dan moet je niet te lang twijfelen he 😉

Het was een hele operatie want de koplampen bij mijn BMW konden er maar op 1 manier in en uit. Je begint met het los draaien van de 2 boven en onder bouten. Daarna schuif je de lamp met knipperlicht naar binnen en kantel je het koplamphuis er zo uit. Maak de stekkers los en ook hier kan je zien dat BMW rekening houd met de klant want dim licht heeft grijze stekker en groot licht een zwarte. Kan dus niet missen, zou je denken 😉

 

 

Eindelijk na 2 uur stoeien had ik de oude er uit en de Angeleyes units ingebouwd.  Ook al werkte ze hier nog niet, was het een hele nieuwe verschijning geworden.

Voor het inbouwen heb ik één hele wijze raad namelijk; Sluit nóóit unit voor unit aan maar sluit verlichting voor verlichting aan en controleer of ze het doen. Dus als eerste de richtingaanwijzers, dan stadslicht, daarna dimlicht en groot licht.

Sluit aller eerst de gewone verlichting aan en pas daarna de xenon units inclusief bijbehorende kastjes etc. Doe je het op deze manier dan spreekt alles bijna voor zich.

Ik zeg “bijna” omdat het ombouwen al met al een hele middag heeft gekost. Je word er fysiek niet moe van maar kost je wel wat denkvoer 😉

Stadslicht (gaat knipperen zodra je richting aan geeft)

Dimlicht of daglicht.

Dimlicht met Xenon groot licht.

Tot de volgende blogg maar weer 😉

Please follow and like us: