Mijn auto’s part-1

Met dit bericht doe ik een aftrap van mijn leven en auto’s en wel auto’s welke ik zelf heb gehad dan wel voor mijn partner had gekocht. Inmiddels zou het een leuke collectie geweest zijn met vele bijzondere modellen. De ene bracht fortuin de ander een snik en een traan maar dat hoort er nu eenmaal bij 😉

Mijn eerste auto was een Ford Capri met een motorkap verhoging omdat het aluminium 2 ltr rally-blok meer ruimte nodig had. Uiteindelijk had ik hem nagenoeg klaar toen ik hem liet keuren. In eerste instantie werd hij goed gekeurd maar ik wilde elk manco te weten komen, zo dat ik niet al het werk voor niets aan het doen was. Uiteindelijk bleken er tientallen haarscheurtjes in de deurstijl te zitten welke onderdeel uit maakt van het chassis. Ik kon hem elders opnieuw laten keuren dan werd hij beslist goedgekeurd maar wie houd je dan voor de gek he, jezelf óf een mogelijk nieuwe koper. Dat wilde ik niet op mijn geweten hebben en dus bracht ik hem naar een bevriend sloper, in ruil voor onderdelen voor mijn volgende auto.

BMW
Mijn tweede auto werd een BMW 316 met 1800cc motor en eerlijk gezegd was dit de beste auto die ik ooit gereden heb. Ik kocht hem (jawel) van een oud vrouwtje die wat kleiners wilde. Toen hij de leeftijd van 13 jaar bereikt had, heb ik hem weg gedaan om extreme kosten te voorkomen. Helaas voor mij maar hij reed vorig jaar zelfs nog rond.

Ik had hem nooit weg moeten doen maarja, als je alles van te voren weet dan was ik nu vast miljonair geweest 😉

Uiteraard werd zijn opvolger een nieuwe BMW 318 en tevens mijn eerste en laatste nieuwe auto want wat was dát een drama !  Ik teken het jaar 1983 op en daarmee kwam de eerste BMW met recht op staande radiateur.

Deze behoorde tot de éérste lichting van 20 BMW’s die in Nederland op de markt kwamen en dus kreeg ik daar gratis alle verborgen gebreken en manco’s bij. En dat waren er heel wat en het eerste jaar stond hij al langer bij de garage dan dat ik er mee reed. Na drie jaar was ik het zo zat dat ik hem voor een habbekrats weg gedaan heb.

OPEL MANTA GT/E
Zijn opvolger werd deze Opel Manta GT/E met een getuned 2 ltr blok. Deze krachtpatser heeft me veel rijplezier opgeleverd tót hij na twee jaar aangevallen werd door een BMW 5-serie. Deze kwam met dik 140km per uur achter binnen vliegen terwijl ik stil stond voor een werk stoplicht. Hij werd een halve meter korter en een halve meter hoger met een grondspeling van nog slechts 2 á 3 cm. Hij was total loss en werd afgevoerd naar mijn bevriende sloper. De volgende dag kreeg ik een telefoontje van hem of ik de Manta wilde verkopen aan een Griek. Ik ving er nog 1000 gulden voor 😉

Hierna tijdelijk een Ford Sierra 2.3D gehad want uiteindelijk wilde ik geen diesel maar kon hem heel goedkoop overnemen.

Uiteindelijk reed hij geweldig goed en even heb ik nog gekeken voor een benzine uitvoering maar al gauw ontdekte ik dat alles minder dan 2 ltr absoluut geen wegligging had. De Sierra was een duidelijk voorbeeld van een zware auto welke geen licht motorblok accepteerde.

Jammer dat het een diesel was, anders had ik hem gehouden maar nu moest hij plaats maken voor de volgende. Dit werd een Mazda 626 welke na een jaar plaats moest maken voor een Ford Escort welke na een jaar plaats maakte voor een Ford Ranchero.

FORD RANCHERO GT – 1972
Van deze Ranchero waren er slechts 6 in heel Europa en reden er slechts 3 van rond, inclusief die van mij. Ik moest er wel wat voor doen want hij had geen type-goedkeuring voor Nederland. Dus even een tussenstapje gedaan door hem een jaar op Duits kenteken te zetten en tuff te laten keuren. Na dat jaar melde ik me bij de RDW.

De RDW deed moeilijk over de zij achter lichten, die zouden verboden zijn in Nederland máár ik had toch echt de nieuwe Mazda al gezien met idd óók zij markeringslichten in het rood !
Mijn statement mocht niet baten en ik kon naar huis om de lampjes uit de markeringslichten te halen. Het was slechts een kwestie van het markeringslicht te kantelen en het lampje uit te nemen maar de RDW was onverbiddelijk “het is hier geen auto werkplaats” !

Na 10 weken wachten weer terug en toen begon hij te zeuren over mijn zij-uitlaten ?
Dat mocht niet volgens hem, waarop ik hem zij dat dit wel mocht en dat hij hem daar niet op afgekeurd had. Na uren zoet gehouden te zijn met onnodig wachten, kreeg ik mijn type goedkeuring. Uiteindelijk hebben ze alle maten genomen van mijn auto voor verdere type informatie. Dus als jij nu rond mag rijden met zij-uitlaten dan is dat aan mij te danken. Geen dank hoor graag gedaan 😉

Mijn andere auto’s zie je op Mijn auto’s part-2

Please follow and like us: