Slaapstoornis ?

HOOFDPIJN & SLAAPSTOORNIS

Hoofdpijn komt bij heel veel letselvormen voor als een van de symptomen. Nu is er al zo veel geschreven over hoofdpijn dat ik nu eens niet in wil gaan op het fenomeen maar op een aantal opmerkelijke veroorzakers dan wel hoofdpijn onderhoudende middelen die we dagelijks gebruiken.

MOBIELE TELEFOON
Een haast niet meer uit het dagelijks leven weg te denken hulpmiddel. Sommige staan er letterlijk mee op en gaan er letterlijk mee naar bed !

Eerder was er al veel beroering door berichten vanuit Engeland dat het gebruik van een mobiele telefoon schadelijk zou zijn voor het functioneren van onze hersenen. Echter is dat vanuit diverse kanten ontkracht. Maar is het werkelijk zo onschadelijk ? Of zijn deskundige gezwicht voor de druk van de producenten want uiteindelijk gaat het om een miljarden branch.

In ieder geval is onlangs een onderzoek afgerond in dat zelfde Engeland, naar de invloed van GSM straling op slaapgedrag. De uitslag is onthutsend te noemen en ik raad dan ook iedereen en mét name mensen met cognitieve klachten af om nog een mobiel op de kamer te leggen.

Als je gaat slapen kun je beter je mobiele telefoon niet te dicht bij je hoofd leggen. De straling heeft namelijk een sterke invloed op hoe goed je slaapt.

Van 35 mannen en 36 vrouwen tussen 18 en 45 jaar werd het slaapgedrag onderzocht. Een deel van hen werd blootgesteld aan een permanente frequentie van 884 Mhz. Dit is te vergelijken met de straling die een gsm ontvangt en uitzendt. Deze groep mensen had veel meer moeite om in slaap te vallen dan de groep waarop deze frequentie niet werd losgelaten. Niet alleen lagen ze veel langer wakker, ook sliepen ze uiteindelijk minder diep. De remslaap, waarin er gedroomd wordt, was veel korter.
De gevolgen van de nachtelijke gsm-straling waren ook de volgende dag nog merkbaar. Veel van de proefpersonen klaagden over hoofdpijn en voelden zich depressief. Deze personen wisten zelf niet of ze aan de straling waren blootgesteld. Het onderzoek vond plaats op de universiteiten van Uppsala (Zweden) en Michigan (USA) in opdracht van de fabrikanten van mobiele telefoons.
Wie zijn telefoon als wekker gebruikt, doet er dus verstandig aan weer een ouderwetse wekker aan te schaffen. De telefoon kan beter op enkele meters van het bed worden neergelegd. Volgens de onderzoekers kan dat wel een uur extra slaap per nacht opleveren.

Please follow and like us: