mrt 09

Koelvloeistof vervangen.

Veel mensen durven er niet aan om zélf aan hun motor te sleutelen maar als je de juiste beschrijving hebt en goed verstand, kan je meer dan je van te voren denkt ! Daarom geef ik hier in diverse uiteenzettingen een handreiking om zélf je motor te onderhouden. Dus vanaf nu kan jij dat ook 😉

Benodigdheden

In het service boekje van je motor staat aangegeven om de hoeveel tijd de koelvloeistof vervangen dient te worden. Koelvloeistof heeft een antiroestwerking en smeert de waterpomp. De werking van deze vloeistof neemt natuurlijk ook steeds af, dus gaan we onze 2-wieler maar eens van verse liters voorzien.

Benodigdheden:

  • Schroevedraaier
  • Kruiskop schroevedraaier
  • Steeksleutel voor de aftapplug
  • Koelvloeistof met antiroestwerking (zie service boekje voor het aantal liter)
  • Emmer
  • Trechter

Let op! Vervangen van de koelvloeistof dient te gebeuren bij een koud motorblok!

Aan de slag

LET OP! Koelvloeistof is giftig dus vang alle vloeistof op in een emmer en breng deze naar de gemeente.

De volgende werkzaamheden zijn gedaan op een ZX-6R 2000 model. Aan de linkerkant zie je het overloop reservoir en de waterpomp. De koelvloeistof gaat van de radiateur naar de waterpomp en van daaruit naar de thermostaat (net uit het zicht) achter het motorblok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de rechterkant komt de koelvloeistof terug uit het motorblok. Van hieruit zie je de radiateur dop en 2 slangetjes ernaast. Eén voor het overlopen en één voor het hervullen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de ZX-6R is het alleen nodig om het rechter kuipdeel te verwijderen, maar als je ziet wat voor een rotzooi zich kan ophopen in zo’n kuip kan je het linker kuipdeel misschien ook maar beter losmaken en schoonmaken.

Normaliter zit er ergens een M6 boutje in het laagste punt van het koelsysteem voor het aflaten van de koelvloeistof, deze ZX-6R heeft dat niet dus moet je een slang losmaken bij deze motor. Bij Ducati zit er bij de waterpomp een aftapplug.

Zoek het laagste punt op waarbij de koelslang op de radiateur aansluit. Maak de slangklem los met de schroevendraaier waarna je de slang rustig van de radiateur af kunt trekken (of draai de aftapplug los). Zet de emmer alvast klaar om de vloeistof op te vangen. 

Laat de motor ongeveer 15 seconden stationair draaien zodat de waterpomp alle vloeistof uit de motor pompt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sluit hierna de slang weer op de radiateur aan (of de aftapplug weer terugdraaien), en vul de radiateur en het reservoir met de nieuwe koelvloeistof. Laat de motor wederom even stationair draaien en controleer het vloeistof peil opnieuw. Je kan met een trechter de oude koelvloeistof gieten in de lege fles van de nieuwe koelvloeistof. Dat is toch wat makkelijker wegbrengen dan in een emmer.

Nou kan je de schone kuip weer monteren en kan de motor er weer even tegen 😉

 

Please follow and like us: