Motorrijden in groepsverband (part-2)

Na deel 1 ga ik verder met deel 2 van “motorrijden in groepsverband”. Ik ga het nu niet over symboliek hebben maar het gedrag binnen de groep. Niet om de moraalridder te spelen maar omdat kennelijk de helft van motor rijdend Nederland deze ongeschreven regels niet kent, waar door er niet alleen irritatie of hinder ondervonden word binnen de groep maar vooral omdat ik in mijn 35 jaar motorrijden al heel veel (bijna) ongevallen heb zien gebeuren en de nodige aan asociaal gedrag grenzende acties heb zien gebeuren.

MISVERSTAND

Niet de voorrijder bepaald uiteindelijk de snelheid waarmee gereden word maar de achterste man/vrouw. De voorrijder houd zich zo veel mogelijk aan de maximale snelheid die per weg type gereden mag worden máár als de achterste rijder langzamer rijd om wat voor rede dan ook, past zijn voorganger zich daar op aan, waarop diens voorganger zijn snelheid ook weer aanpast op de persoon die achter hem rijd. Zo blijft de gehele groep ook onderweg compleet !

SPIEGELEN
De noodzaak van veelvuldig en goed spiegelen is hier boven eigenlijk al een must. Maar een misschien nog wel veel belangrijkere rede is dat wanneer je goed en veelvuldig spiegelt, er nooit iemand alleen en verlaten langs de weg komt te staan met pech. Zodra je bemerkt dat jou directe volger niet meer mee komt, vertraag dan je snelheid en stop bij de eerste de beste afslag waar de groep van richting gaat veranderen zodat jou volger ziet dat er afgeslagen is. Uiteindelijk zal de voorste rijder bemerken dat de groep vertraagd of zelfs helemaal stil valt. Hij stopt op de eerst volgende mogelijkheid langs de weg, uiteraard wel zichtbaar voor de volgers zodat ze hem niet voorbij rijden ! Duurt het te lang dan kan hij besluiten om te keren om te zien wat er loos is.

Als groep kán je er voor kiezen om een snelle rijder achter in de groep te laten rijden, welke vervolgens snel naar voren kan rijden om de groep stil te zetten en te informeren, uiteraard binnen de maximale snelheid die er op dat wegdeel geld.

WIE VOOROP ?
Voorop rijd niet de persoon met de mooiste motor maar iemand die al veel motor ervaring heeft. Hij moet naast goed motor kunnen rijden óók kunnen navigeren en tevens een lekker tempo voor de groep kunnen rijden. Daar naast moet hij ook in staat zijn om te kunnen zien of de groep nog bij elkaar is.

WIE ACHTEROP ?
Achteraan moet eveneens een ervaren rijder rijden. Hij moet over de zelfde navigatie beschikken als de voorrijder en daar naast moet hij vooral achterop komend verkeer tijdig blokken (kom ik verderop op terug). Bij pech of ander soort calamiteiten stuurt de laatste rijder “de snelle man”” naar voren om de groep te stoppen en in te lichten. Afhankelijk van de rede van het tot staan brengen van de groep, kan besloten worden dat de achterste man en nog een lid van de club, achter blijft bij de gestrande motorrijder, om later gezamenlijk alsnog de route te vervolgen. Zo weet je zeker dat iedereen aan het eind van de dag tóch op de eindbestemming arriveert. 

PLAATS OP DE WEG
Het rijden in een groep kan alleen goed gaan wanneer ieder zijn eigen plek op de weg weet en ook volgt. De meest veilige manier is om baksteensgewijs te rijden. Men houd 2 seconde afstand tot de indirecte voorligger en plusminus 1 seconde ten opzichten van zijn echte voorligger. 

INHALEN
Hier over zijn de meningen sterk verdeeld helaas want de een zegt “blokken van achter” en de ander zegt dat men beter op zijn beurt kan wachten vanaf de voorkant.  Ik zal hier over mijn idee geven en wel dat beide mogelijk is, afhankelijk van de situatie. 

Bij blokken schuift de achterste rijder een baan op naar links zodra er voldoende ruimte is. De rest schuift op toerbeurt in van achter uit. Dit kan echter alleen als men zich op een niet al te drukke weg begeeft en ook iedereen daadwerkelijk op tijd spiegelt. Daarbij is het ook afhankelijk van of je op een twee- of drie- baans weg rijd. Op een driebaansweg kan men er vaak beter voor kiezen om niet gelijk weer in te voegen op de rechter baan maar om op de middenbaan te blijven zitten als groep.

Men kan er ook voor kiezen om de voorste rijder eerst van rijbaan te laten veranderen om hem dan van voor af aan te op toerbeurd te volgen. Nadeel hierbij is dat men de groep gaat opsplitsen in delen en een complete groep  krijgt veel meer aandacht én ruimte van mede weggebruikers dan single rijders.

DUIDELIJKHEID
Zo als bovenstaande al aan geeft, bespreek vooraf de globale regels. Vooral de voorrijder en achterste man moeten goed op elkaar zijn afgestemd, dit zorgt dat de groep er daadwerkelijk plezier aan beleeft.

NOT DONE
Een aantal zaken zijn not done in groepsverband en zullen niet aangepakt moeten worden maar door allen ten aller tijden voorkomen moeten worden !

Geen wheelies veroorloven of ander soort gevaarlijk rijgedrag !
Niet als rijder besluiten even te stoppen voor een mooie foto of dergelijke !
Niet van baanvak veranderen als de man voor of achter jou niet van baan aan het veranderen is !
Niet bij trekken als je langzamer een bocht uit gekomen bent, de rest wacht wel !
Scheur niet door woonerven o.d. heen, ook al halen andere je in, zij zullen daar op aangesproken worden!
Blijf opletten op spelende kinderen en voorrang situaties !
Ga niet blind achter je voorganger aan want ook in groepsverband blijf je zélf verantwoordelijk !
Geef tijdig aan dat je moe word want in groepsverband treed dit eerder op !
Bekijk ook de staat van je voorganger en waarschuw tijdig als er iets mis is !

STOPS
Stops en tussenstops worden bepaald door de voorrijder, zolang het geen noodstops betreft. Onttrek jezelf zo snel mogelijk aan het overige verkeer en blijf vooral niet op de weg of kruising staan. Zorg dat het overige verkeer vrij doorgang en uitzicht blijft houden. Bij langdurige stops vooral ook zorgen dat je geen geparkeerde voertuigen blokkeerd. 

TOT SLOT
In groepsverband rijden kan ontzettend leuk zijn maar kan ook frustrerend zijn. Dit alles hangt af van het rijgedrag  je mede groepsgenoten en dus ook van jou zelf (voor andere). Houd daarom voldoende afstand en pas jezelf aan de groep aan. Op provinciale wegen is het goed rijden in baksteenformatie maar op binnenwegen en bergwegen is baksteen rijden als baantjes proberen te trekken in een Jacuzzi ! Houd op dergelijke wegen dan ook méér afstand van je voorganger ( 30 tot 50 meter) zodat hij niet telkens hoeft te kijken of je niet half naast hem/haar zit. Maak er ook geen potje van door 80 meter of nog meer achter te blijven want dan zal je voorganger al gauw gaan denken dat er wat mis is.

Verder wens ik iedereen een fijne en veilige groepstour toe, have funn 😉

 

 

Please follow and like us: