Motorrijden in groepsverband ? (part-1)

Motorrijden staat vooral voor het vrijheid gevoel wat het geeft. In groepsverband ervaart men die zelfde vrijheid ook, alleen vind de een het geweldig en de ander vind het helemaal niets. Daar over doe ik geen oordeel en moet iedereen het vooral voor zichzelf weten. Maar ik wil wel enkele ideeën aan de hand doen die het rijden in groepsverband vooral een stuk veiliger maakt.

Je hebt ze vast wel eens zien rijden, motoren in groepsverband. Ik durf daarbij te wedden dat een meerderheid op enig moment hinder ondervond van deze groepen. Maar was dat daadwerkelijk hinder of was het meer een hinder van persoonlijke aard, omdat je even niet de snelheid kon blijven rijden die je eerder had. Jawel er bestaat daadwerkelijk een groot verschil tussen daadwerkelijke hinder en persoonlijk gehinderd voelen. Nou wil ik daar niet te veel aandacht op vestigen maar vooral op de gebruiken binnen het rijden in groepsverband.

Het rijden in groepsverband kan een hechte vriendschappelijke band opleveren maar kan ook vriendschappen totaal vernietigen. Als je in je eentje gaat rijden hoef je niet te kijken naar mede rijders maar zodra je deel gaat nemen aan het rijden in groepsverband dan stap je (soms zonder het zelf direct te zien) in een wereld van sociale gedragingen. Omdat niet iedere motor de zelfde wendbaarheid en tractie cq vertraging ten wegen an brengen én daarbij ieder individu zijn eigen (laten we zeggen) afwijkingen heeft 

In een groep rijden is niet alleen erg leuk maar vergt zeker ook extra concentratie en discipline. Het is ook veel vermoeiender dan alleen rijden omdat je eigenlijk constant alert moet zijn. Zo moet je altijd op blijven letten dat je jou voorganger niet in de wielen rijd en tegelijkertijd in de gaten moet blijven houden dat je volger geen rare dingen doet waar door jij in gevaar kunt komen. Door onvoldoende afstand te bewaren ten opzichten van je voorganger, voorkom je dat je verrast word door een ongewone actie van je voorganger !

GROEPRIJDEN
Dan nu inhoudelijk !

  1. COMMUNICATIE SYSTEEM ten behoeven van veiligheid.
    Het aller mooiste en zeker ook het aller veiligste is dat de voorrijder en de achterste rijder contact met elkaar kunnen onderhouden. Hier voor zijn tal van verscheidene communicatie systemen ontwikkelt. Een van de meest gebruikte is o.a. Cardo Scale Rider. Deze worden in de helm geplaatst en geven minimaal bereik van 3 tot 6 kilometer. Genoeg om het contact niet te verliezen zou je denken, toch is dat niet helemaal waar. In Nederland kan men dergelijke bereik wel halen als men in het buitengebied rijd maar in de bergen word het bereik gereduceerd tot soms maar 500 mtr tot 1 kilometer. Nog ruimschoots voldoende want je hoeft niet constant met elkaar te communiceren. Communicatie Systemen bevorderen de veiligheid maar ook de doorstroom van de groep !
  2. COMMUNICATIE middels handgebaren.
    Soms zie je de meest vreemde handgebaren voorbij komen maar dat zijn meestal eigen interpretaties welke eigenlijk niet bijdragen aan de veiligheid of een snellere doorstroming van de groep.

    Dat zijn handgebaren die niet thuis horen binnen het rijden als groep en zouden dan ook achterwegen gelaten moeten worden, omdat ze verwarrend werken voor mede groep rijders.

    Bovendien zijn deze meestal bedoeld naar andere mede weggebruikers en wekken enkel irritatie op aan de mede weggebruikers en afhankelijk van hoe ze ontvangen worden, kan je een reactie verwachten en laten we eerlijk zijn….  niemand zit te wachten op een koekblik wat ineens de groep in duikt.

    HIER onder staan de handgebaren welke internationaal erkend en gebruikt worden om de veiligheid en de doorstroming van de groep bevorderen.


Deze mag duidelijk zijn lijkt me. De voorrijder geeft het signaal om de motoren te starten nadat hij zich er van verwittigd heeft dat iedereen ook echt klaar is voor vertrek.

 

 

 

 

Door de vlakke hand links omlaag te steken geeft de voorrijder het signaal om te stoppen. 

VERWAR dit signaal niet met het handgebaar dat aangeeft dat er obstakels op de weg zijn, zie verderop dit handsignaal !

 

 

Beweeg de linker arm met gesloten hand duidelijk omhoog en omlaag. Het is overigens niet de bedoeling dat je dit gebaar binnen een groep waarvan je deel uit maakt maar te pas en te onpas gebruikt want je hebt meestal met rede jou plaats toegewezen gekregen.

 

 

Eigenlijk hoort dit handgebaar bovenaan te staan omdat dit signaal doorgaans gegeven word door de voorrijder om de aandacht van een ieder op te eisen om vervolgens het signaal  Start motoren te kunnen geven.

 

 

 

Deze bedoelde ik eerder bij het stopteken.

Steek duidelijk je wijsvinger uit en wijs naar de weg zodat volgers kunnen zien dat er mogelijk een obstakel op de weg bevind. Dit obstakel hoeft zich niet persé links te bevinden maar kan ook een fietser of een geparkeerde auto zijn op een plaats waar je deze niet verwacht.

 

Steek een duidelijk gestrekte arm met open hand uit en beweeg deze omhoog en omlaag op een duidelijk zichtbare manier. Hiermee geef je aan dat je volger jou niet in mag halen.

 

 

 

Een horizontaal voor het gezicht geplaatste arm welke van links naar rechts en visa versa betekend dat de motoren stil gezet moeten worden. De hand is niet zichtbaar maar ziet wel de arm en schouder duidelijk horizontaal bewegen. Zet je motor stil en wacht op verdere instructies.

 

 

Bij de wat nieuwere motoren zal je dit signaal niet hoeven te gebruiken omdat deze voorzien zijn van een automatische  richtingaanwijzer stop. Maar het gebeurd nog al eens dat iemand zijn richtingaanwijzer vergeet uit te zetten. Rijd niet naar hem toe maar steek je arm omhoog en knip je duim en wijsvinger herhaaldelijk op en van elkaar af.

 

 

Het kan gebeuren dat iemand de groep wil verlaten. Dit kan van tijdelijke aard zijn maar betekenen dat hij/zij de groep definitief verlaat.

In geval van tijdelijk uit de groep treden steek je de arm schuin voor je omhoog en steek je de wijsvinger duidelijk omhoog. Er zijn tal van redenen te benoemen waarom iemand de groep verlaat, maar daar over meer in part-2

 

Deze zal niet veel gebruikt worden in Nederland gezien je hier niet veel onverwachte bochten aan zult treffen maar in de bergen kan dit bijvoorbeeld wel voor komen. Maar meestal word dit signaal alleen gebruikt door de voorrijder zodra hij wil vertrekken na een korte stop.

 

 

De groep moet vaart minderen. Dit kan zijn voor een obstakel maar ook omdat de voorrijder een moeilijke situatie verwacht. Dit handgebaar word vaak verward met het teken voor  Mij niet inhalen. De rede is dat men niet duidelijk genoeg het betreffende handgebaar geeft.

Houd de elleboog tegen het lichaam en beweeg alleen de onderarm.

 

Dit handgebaar lijkt overdreven maar is vaker van toepassing dan men denkt.  Na een flink stuk snelweg of provinciale weg kan de groep een bepaald type weg op gaan met veel bochten denk aan bijvoorbeeld een rit door de bergen. Het is dan inderdaad erg handig te weten dat die weg over gaat in een sterk kronkelende weg.

De arm word met twee gestrekte vingers in een V omhoog gestoken en de hand word van links naar rechts en terug op en neer bewogen.

 

Met dit handgebaar gaan veel mensen de mist in want linksaf was een naar links gestrekte arm. Maar dit signaal betekend echt dat men rechtsaf gaat.

Steek de arm horizontaal uit met de onderarm omhoog en hand uitgestrekt.

 

 

Soms kan het voorkomen dat iemand niet door rijd waardoor de groep vertraagt word. Dit kan zelfs de beste overkomen door bijvoorbeeld concentratieverlies of iets dergelijks. Het kan andere in de groep soms zo storen dat zij er van opgefokt op hun motor zitten en dat is niet de bedoeling, je past je ten aller tijden aan aan de groep.

Bovenarm omlaag tegen het lichaam en onderarm uitgestoken met plat liggende had met de palm omhoog en rustig omhoog en omlaag bewegen.

 

Bovenarm horizontaal, onderarm omlaag met twee uitgestrekte vingers prikkend naar de zij.

Tijd voor een versnapering óf om te gaan tanken.

 

 

 

Dit zijn de wereldwijd gebruikte handgebaren en ik vind dat iedere motorrijder die wel eens met een groep wil gaan rijden, deze handgebaren domweg moet kennen. Ze bevorderen de veiligheid en verhogen het plezier om te rijden in een groep.  Elk ander soort gedrag als even een gaatje te laten vallen om vervolgens even lekker bij trekken is NOT DONE ! Dat is vragen om problemen.

HIER enkele voorbeelden van stupide gedrag wat niet thuis hoort binnen het rijden in een groep.

1.Een gaatje laten vallen om vervolgens even lekker bij te kunnen trekken.
Je hebt dan vast niet door wat dit betekend voor de mensen die achter jou rijd maar zij moeten al veel hader rijden dan de voorrijder. Bovendien moet men vervolgens hard bij remmen zodra ze weer aangehaakt zijn.

2. Vrolijk gaan zitten gebaren naar passerende auto’s
Als je zo graag contact met andere maakt, ga dan lekker naar de kroeg of zo maar dit hoort niet thuis binnen het rijden met een groep. Hiermee roep je alleen maar verwarring op bij je mede groepsgenoten want zij weten immers niet wat er aan de hand is.

3. Gezellig even je mede groepsgenoten verblijden met jou muziek.
Inderdaad, sommige mensen luisteren graag naar hun eigen muziek op de motor maar hebben vaak niet door dat als zij ineens naast hun voorganger gaan rijden, deze kan schrikken of dusdanig afgeleid word dat hij/zij de concentratie verliest.

4. Wheelies maken.
Het is Not Done om in groepsverband maar even een wheelie te trekken of stopje op het voorwiel te maken etc. Los van het feit of je het wel of niet beheerst maar zelfs de meest beheerste rijder maakt wel eens een inschattingsfoutje dus… doe het niet !

Zo kan ik nog wel even door gaan maar het gaat er om dat men beseft dat rijden in een groep erg leuk kan zijn maar ook een hoop ellende kan opleveren als er iemand tussen zit die even lollig wil zijn.

Genoeg over gedrag en handgebaren, binnenkort komt Part-2 en zal hier een link verschijnen 😉

Please follow and like us: