Mijn Motoren Deel-I

Wat moet ik er over vertellen want de meeste van jullie zien het liefst foto’s van motoren. Maar goed, voor wie het wél wil lezen heb ik een kleine impressie gemaakt van wijle mijn motorfietsen. Daar heb ik mijn verhaal bij gemaakt zodoende dat het niet helemaal een zooitje word 😉

Mijn motorverleden begon al op zeer jonge leeftijd want al op mijn 9e levensjaar croste ik bij ons in het weiland rond op een Flandria. Deze had ik van mijn oom gekregen nadat hij daar al enkele jaren ongebruikt in de schuur stond. Hij was destijds rijdend weggezet en na wat verse benzine en een flinke duw, sloeg het ding nog aan ook !

Mijn vader bleek al snel spelbreker want ik kon mooi de bougie in mijn zak steken en lopend met de Flandria aan de hand naar huis. Maar nog geen 2 straten verder ging de bougie er natuurlijk gelijk weer in en croste ik door het dorp en tussen de weilanden door naar huis.

De Flandria werd bijna maandelijks helemaal uit elkaar gedraaid en overal waar maar wat meer snelheid uit te halen viel, werd benut. En zo kwam het dat de Flandria al snel bekend stond als “te verslaan”, zelfs puchies hielden hem niet bij 🙂

Nadien nog vele bromfietsjes gehad en ook weer kapot gereden of verkocht en mijn laatste bromfiets was een Yamaha FS1. Hij liep wel al was het heel beroerd en dus moest hij gelijk uit elkaar. De zuiger bleek een optater te hebben gehad en zodoende moest er een nieuwe cilinder er op. Gelijk maar een 80cc gekocht bij Riemersma. Jawel DE Riemersma en eigenaar van vele motorfietsen zoals o.a. die van Wil Hartog (de witte …) 😉  Zo kwam het dat ik al heel snel met verschillende bekende coureurs in contact kwam, maar daar over later meer !

Deze FS1 was een échte, dat wil zeggen; Hij rammelde als de ziekte, jankte als een klein kind, zoop als een ketter maar ging wel als de Brandweer ! Hij maakte de overstap van brommer naar motor wel heel logisch 😉

GSX 550 ES
Toen mijn examen datum bekend werd, kocht ik gelijk mijn eerste motor en wel de Suzuki GSX 550 ES, wát een apparaat (moet ik toen gedacht hebben). Direct nadat ik examen had gedaan, zou ik mijn motorfiets ophalen maar de dag vóór mijn examen werd ik gebeld dat het met 6 weken uitgesteld was vanwege sneeuwval. Ik was er ongelooflijk ziek van maar ging toch mijn motorfiets ophalen 😉

Zondag ochtend 6 uur was ik al klaar wakker. Mijn motor stond in de schuur en dat jeukte hahaha. Ik dacht nog “iedereen slaapt nog”, en zodoende trok ik mijn pak aan en hoppa, daar ging ik. Ik heb wel 5 bochten gehad tot hij ineens helemaal vast sloeg ? Ik heb hem bij een boer op het erf gezet en ben naar huis gewandeld. Om 10 uur de motorzaak gebeld en het verhaal uitgelegd, hij zou hem s middags daar ophalen. Uiteindelijk heeft hij bijna een half jaar daar uit elkaar gelegen want er waren geen nieuwe bakken beschikbaar tót dat ze er eindelijk een gevonden hadden maar dat was wel een race-bak. Ik moest 250 euro bijleggen dan zouden e die er onder gooien. Nieuw uit krat dus ongelooflijk veel duurder dan een normale bak, maar ik kon nu racen !

De Suzuki verkocht en even zonder motor want ik ging verhuizen naar Nieuwkoop, bij de Nieuwkoopse plassen uiteraard. Maar toen ik eenmaal een jaar in Nieuwkoop woonde, begon de motorolie toch weer te jeuken in mijn bloed. Toen ik op een morgen de Honda Vt-500 langs de weg zag staan, had ik echt wel zo iets van “leuk voor erbij”. Toen ik s’avonds weer huiswaarts reed, stond hij er nog. Dus ik aanbellen met de vraag, “wat mot ie koste?”. De aanbieder gaf zijn bod en ik gaf hem mijn tegenbod mét de uitleg hoe ik daar toe kwam. Hij ging akkoord en zo kon ik me na bijna een jaar weer “motorrijder” noemen. Hij heeft me 4 jaar lang in weer en wind naar mijn werk doen komen en schrik niet’dat was 160 km van huis! Ofwel ruim 7000 km per maand, of 90.000 km pér jaar. Het was niet de mooiste maar zeker wel de degelijkste motorfiets die ik ooit heb gehad !

GS en GT
Na enkele crossers en ander spul, besloot ik om het wat rustiger aan te gaan doen en kocht een gebruikte GS-750. Al snel kwam er ’n tweede bij en zelfs nog een wrak. Ik bouwde daar vervolgens twee goeie van.

Dat was nog een behoorlijke klus want de grijze had een kats versleten boven blok. Dus moest ik het bovenblok van het wrak demonteren en overzetten in de grijze.

Mijn doordeweekse GS-750

Mijn zondagse GS-750

Blok revisie

 

 

 

 

 

 

 

 

De GS is wel een erg mooi concept want je kan werkelijk alles over zetten en aanpassen naar geheel eigen wens. De afstelling vergt even wat nauwkeurigheid maar als je die eenmaal goed hebt dan willen ze wel ! Maar al gauw had ik drang naar meer spektakel en zodoende kwam er een andere motor bij !

GT-750
Mijn andere motoren liepen perfect daar niet van maar ik wilde wat meer (onschadelijke) rook en geluid en toen ik tegen deze GT-750 op liep was ik meteen verkocht. Met dit apparaat heb ik ook echt wel bizarre dingen meegemaakt. Zo gingen we naar de TT in Assen en daar heb ik iedereen even lekker drang naar aardbeien laten krijgen. Een paar weken daar voor had ik iets wel heel bijzonders op het internet gevonden én besteld. Het waren twee flessen met olie toevoeging. De ene bevatte sterk geconcentreerde olie met dropsmaak en de andere met aardb….!  Dus s morgens voor vertrek nog even oliepeil gecontroleerd en bijgevuld 😉

In het dorp rustig aan gedaan en eenmaal op de snelweg “even” kieken wa die kon !
Roken meneer de dokter, niet te zuinig máár … wél met het genot van “tussen de aardbeien velden door rijden”. Iedereen op z’n tijd effe wakker schuddend, reden we verder richting Assen. Tót er een motoragent naast me kwam rijden en al wijzend vervolgde ik zijn weg. We kwamen met de hele groep uit bij het wegrestaurant in Meppel. De motoragent begon nerveus om mijn toen al gereviseerde en gerestaureerde GT heen te lopen en keek ineens met een strak gezicht naar me op. “Oké hij ruikt naar aardbeien of zo maar waar heb je die verstopt ?”. Ik begon te lachen en vertelde hem de grap. Hij wilde het web-adres nog wel even van me hebben voor dat hij ons verder liet gaan.

GPZ 1000 RX
Even nog deze strak sturende Kawasaki gehad waar ik ook een memorabel moment mee maakte. Ik had de motorfiets weggebracht voor een grote beurt, toen ik vrijdag middag werd opgebeld. De motorfiets stond klaar en ik kon hem op komen halen. Zodoende heeft mijn toenmalig schoonmoeder me daar afgezet. Ik moest die avond nog naar Gouderak dus besloot ik op de motor door te rijden. Ik koos er voor om niet de dijk te nemen maar de provinciale weg, vanwege beloofde nachtvorst. Na een bak koffie en wat geleuter over het nieuwe motorblok van mijn Amerikaan, stapte ik tegen tienen weer op de motor. Ik was al 10 minuten onderweg toen ik links af sloeg bij de stoplichten en nog geen 100 meter verder de rotonde op draaide om recht over te steken. Ineens leek het of dat ik op ijs reed en na de nodige slides ging ik vol op mijn plaat ! Dit was meteen ook het einde van deze super snelle jonge. Ik kreeg de schade vergoed door de motorzaak en kocht daar ook gelijk mijn volgende motorfiets maar daar over meer in “mIjn motoren deel 2” 😉