Mijn Motoren Deel IV

Jawel we zijn al weer aanbeland bij Deel IV. Heb je de overige delen nog niet gelezen begin dan bij “Mijn Motoren“, zodat je een logisch verhaal krijgt. Heb je de overige delen wel al gelezen dan wens ik je veel plezier met het vervolg in dit Deel IV !

VN1500 Classic
Het was al weer ruim 8 jaar geleden dat ik mijn motorfiets verruild had voor een caravan. Als je het zó leest dan zou je denken “die is gek!”, maar als je mijn eerdere delen en ook “Motorongeval 2005” gelezen hebt dan zal het beslist niet zo vreemd in de oren klinken. Afijn, het was dus al 8 jaar geleden toen ik op een zondag morgen op het net aan het rond surfen was toen ik een VN1500 Classic zag staan die me wel aan stond. Dus ik gelijk de beste man gebeld en s middags er nog heen gegaan. Maar al snel bleek het niet om de VN1500 Classic op de foto te gaan maar om een andere van het zelfde jaar. Eigenlijk had ik toen al gelijk om moeten draaien maar de prijs was net zo scherp als van die andere, maar die wilde hij nog niet kwijt omdat hij die zoals hij zei, helemaal nog uit elkaar wilde halen en controleren. Hij verkocht enkel motorfietsen die hij zelf helemaal nagekeken had, was zijn verhaal. Uiteindelijk kocht ik dus mijn eerste VN1500 Classic.

Hij bracht mijn VN1500 Classic thuis en had gelijk alle papieren geregeld. Ik hoefde dus verder niets te doen, enkel geld te geven nadat de motorfiets was afgeladen van de aanhanger. Zo gezegd, zo gedaan en zo kwam het dat ik na 8 jaar weer een motorfiets had 😉

Een jaar later werd ik door een vriend uitgenodigd om eens bij hun op de motorclub te komen kijken en dat werd een blijvertje. Zodoende reed ik ook vaker georganiseerd op de motor en kwam ik ook weer eens ergens anders. Ook had ik al heel snel door dat je een VN1500 erg gemakkelijk naar eigen wensen kunt aanpassen met zowel origineel als aftermarket spul. Het was het jaar 2013 dat ik voor het eerst mee “on tour” ging met de club. Het werd een geweldige tijd daar in Catalunia in Spanje. Maar op de vierde dag kreeg ik opnieuw de problemen zoals ik die een jaar eerder ook al in Duitsland had gehad. De benzine kwam spontaan uit de carburateur zetten en sloeg de motor af. Na wat geknoei kreeg ik hem weer aan de praat en vanaf dat moment was het regelmatig bijstellen van de verhoudingen een noodzakelijk kwaad geworden. In de bergen liep hij perfect maar zodra je lager kwam dan ging het weer mis. Met bij tijd en wijle enorme vlammen uit de uitlaat, heb ik toch de vakantie af kunnen maken. Maar eenmaal thuis begon de ellende pas echt goed. Na 4 andere carburateurs, 1000 euro sleutelgeld én een mislukte motorvakantie, was ik wel klaar met de ellende. HIJ MOEST ER UIT !

VN1500 Classic Tourer
Ik had mijn buik vol van de situatie en zag een super gave VN1500 Classic Tourer staan en gelijk gebeld voor een afspraak voor de volgende dag. Die dag reed ik met een vriendin naar Giessenburg vlak boven Gorinchem. Ik zag de motorfiets staan in de showroom en was gelijk verkocht. Haha, althans ik vond de motorfiets wel heel gaaf maar er moest nog een inruilprijs gemaakt worden voor mijn eigen motorfiets. Die dag gaf hij weinig problemen met overstromen van carburateur máár toen ik samen met mijn vriendin buiten aan de koffie zaten, zag ik nog wat schrikbarends. ALLE bouten op de draadeinden waarmee de uitlaat op het blok vast zitten, waren verdwenen. De uitlaat hing er dus scheef onder en terug bij de motor gaf ik de uitlaat even snel een trap, waar door hij weer op z’n plek schoot. Ik zei tegen mijn vriendin “daar kunnen we niet meer op terug, dus hopen dat ik een goede inruil terug krijg! De motorverkoper kwam weer naar buiten en gelijk gooi ik een enveloppe op tafel, hier is ….. euro. Gelijk oversteken? Hij begon over ruzie die hij zou krijgen met zijn ouwe heer en dat hij dat dus niet kon maken. Uiteindelijk legde ik er nog 250 euro bij en was hij van mij 😉

Helemaal in de wolken, reed ik even later richting het verre Oosten, op de motor mét aanhanger. Die zelfde avond zo ook naar de club gegaan en iedereen had natuurlijk zijn eigen opmerkingen van “Kermit” tot aan “gaaf man”.

Dit jaar “on Tour” geweest naar Zweden met de club en ook nog eens geheel probleemloos. Ik heb wel direct nadat we thuis kwamen twee nieuwe banden laten monteren want die waren verder op dan ik dacht. Zweden is een heel appart land maar niet voor herhaling vatbaar op de motor. De wegen zijn slecht en houden soms ineens op om over te gaan in zand/gravel wegen. Daar zit je niet op te wachten met een club VN’s en Harley’s.

Nog steeds ben ik waanzinnig blij met mijn VN1500 Classic Tourer en heb er al weer het een en ander aan verandert/verbeterd en zal dat ook wel blijven doen.

Een motorfiets heeft geen ziel maar krijgt er wel een navenant je er meer mee beleeft en naar mate je hem steeds meer naar eigen wensen aanpast. Mijn VN1500 Classic Tourer heeft beslist al een ziel gekregen en zal ook mijn ziel verder verblijden!

Ik wil iedereen bedanken voor het nemen van dal de moeite om mijn verhaal te lezen en hopelijk genieten jullie er net zo veel van als dat ik doe 😉

Grtz, Paul