nov 03

Harley Davidson niet langer King Of The Road !

Once up on the time … was Harley Davidson marktleider en dé geweldenaar van de motorindustrie. Een Harley stond boven aan het verlangingslijstje van een ieder zichzelf respecterende biker. Om deel te nemen binnen een motorclub had je op z’n minst gewoon een Harley, wilde je niet onder doen voor de rest. Een biker zonder Harley, werd niet gezien als een Biker maar als een “Wannabee”. Maar dat alles is sterk veranderd !

Het bedrijf wat eerder als “The King Of The Road” werd gezien, is slechts een schaduw nog van zichzelf. Harley kan daar niemand anders de schuld van geven, enkel zichzelf !

Harley Davidson Sportster

Harley moet het hebben van de hard werkende arbeiders. Arbeiders welke elke dag naar hun werk gingen en zich vol overgave stortte op het fabriceren van Harley’s om in het weekend te kunnen rijden en van God los te kunnen gaan. In de jaren 90, toen de levensstijl begon te veranderen en verschillende mensen die normaliter niet tot de kern klanten van Harley Davidson behoorden massaal de levensstijl over namen, profiteerde Harley Davidson van deze nieuwe toestroom, begon Harley Davidson haar prijzen drastisch te verhogen. Dit was wel de aller grootste fout die Harley Davidson maakte door te blijven vertrouwen dat de reeds eerder opgebouwde klantenkring mee zou gaan met Harley’s prijsverhoging maar zij volgde niet want Harley Davidson prijsde zich bij vele klanten gigantisch uit de markt.

In de vroege 20e eeuw kwamen er shows op tv van Biker Buid Off en Orange County Choppers welke Harley Davidson probeerde hoog te houden. Deze shows trokken mensen die eerder nooit overwogen hadden om motor te rijden. De Chopper-rage was in volle gang en als je die niet kon betalen dan was een Harley het beste alternatief.  Harley Davidson verhoogde niet alleen haar prijzen maar richtte zich daar naast veel meer op kleding en merchandise, wat uiteindelijk de core bussines werd. In plaats van gefocust blijven op het vervaardigen van betere motorfietsen. 

In 2006 kwam het einde van de reality-shows en de recessie begon op te doemen. Die klanten waar Harley Davidson op vertrouwde, begonnen de levensstijl volgens Harley Davidson te verlaten. Ze begonnen de motorfiets massaal te verkopen.  De markt “gebruikte motoren” werd overspoeld met allerlei soorten, merken en modellen. Die verzadiging gaat vandaag de dag nog steeds door. Wat gebeurd er als de markt “gebruikte motoren”verzadigd raakt ? Niemand wil 25.000€ uitgeven om een Bagger te kopen. Net als dat ook helemaal niemand 10.000€ uit wil geven voor een Sportster. Wanneer men niet wil kopen, begint de productie te verminderen en worden er mensen ontslagen.

Harley Davidson had geluk met zijn marketing. Het had een loyale basis uit het Vietnam tijdperk wat ideeën opriep. Als je niet op een Harley reed, dan was je geen ECHTE Biker.Sommige hebben die gedachtegang nog steeds vandaag de dag, maar verre van hoe het vroeger was.  Probleem met dat denken was dat steeds meer mensen begonnen te zeggen “Zolang je op twee wielen rijd, wie kan het dan nog schelen waar op je rijd.” Met dat gezegde ben ik het overigens roerend mee eens ! Ik kwam op dat punt toen de eerste Harley fabrieken gingen sluiten in de USA en het werk uitbestede aan Mexico en India. Toen zij begonnen met “shipping production” liep het helemaal uit de klauwen. Kijk maar eens naar alle terugroepacties die daarmee te weeg gebracht werden. Kwaliteit kan net zo goed worden gemaakt in China.

Kawasaki VN1500 Classic Tourer ’98

Omdat de Old Scooter trekkers nu andere dingen in het leven doen, is er een nieuwe generatie opgestaan. Die nieuwe generatie word aangetrokken door Handa, Yamaha, Kawasaki, Suzuki en Indian (Victory). Waarom ? Nou, het komt er feitelijk op neer dat zij momenteel een beter product afleveren dan Harley Davidson. De meeste hebben een beter ontwerp en het belangrijkste is wel dat zij een veel betrouwbaarder product neer zetten op dit moment. Niemand vind het leuk om langs de weg te komen staan, omdat de motorfiets waar op zij zitten, te veel ontwerpfouten heeft.

Ik vond het soms grappig als oudkomers zeiden “Ja, ze kunnen Honda’s maken in Ohio maar het geld gaat nog steeds naar Japan”. Ik keek bedenkelijk en reageerde; In ieder geval gaat een groot deel  van dat geld naar hard werkend personeel dat trots is op het bouwen van een motorfiets. Yep, dat deed hen meestal wel de mond snoeren. Het werd zelfs nog veel amusanter toen me enkele weken later een sleepje werd gevraagd om even een Harley op te halen die de geest gegeven had. “Wat zei jij trouwens over Harley ?”

Denk niet dat ik Harley Davidson aan het afzeiken ben want ik heb vorig jaar nog 3 maanden op een Harley gereden en eerder ook al herhaaldelijk maar ik benoem enkel de feiten! Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch echt uit naar mijn Kawasaki VN1500 al lonk ik overigens ook graag naar Indian en Suzuki maar een Indian is me nog te prijzig en Suzuki kan in mijn ogen nog steeds niet op tegen een Kawasaki ondanks dat eerder Suzuki bij mij de klok sloeg.

Wat betekend dit voor Harley Davidson wanneer bedrijven zoals Honda, Kawasaki, Yamaha, Suzuki en Indian btere motorfietsen uitbrengen dan Harley? Het marktaandeel van Harley Davidson zal eenvoudigweg steeds verder gaan inkrimpen. Harley Davidson begint letterlijk uit elkaar te vallen op basis van hun financiële omstandigheden. Het enige lichtpuntje voor Harley is met name de overzeese verkoop van 550 en 750 modellen. Harley Davidson bleef de afgelopen jaren alleen maar prijzen verhogen en zette enkele slechte motorfietsen op de markt in de afgelopen jaren terwijl de concurrentie de markt naar zich toe trok en vele van Harley Davidson oude klanten binnen haalde.

Of ik denk dat Harley Davidson zijn oude kern klanten terug zal krijgen ? Als ze bij Harley Davidson niet heel erg goed gaan nadenken, dan bevinden ze zich in no-time weer in de zelfde situatie als in de begin jaren 70. Ze zullen dan falliet gaan en deze keer zal er geen loyale basis meer zijn om ze te redden. Harley Davidson maakte in de jaren 90 en 00 ook al als het gaat om welke klanten ze zouden behouden.  Ze miskalkuleerde ook dat iedereen binnen de “motorcycle lifestyle” een Harley nodig had om aan de verwachtingen te voldoen. Het nieuwe Imago is “gewoon rijden” en wie maakt het nou wat uit, wat jij rijd ?

Please follow and like us: