Weerbaarheid en energielevel.

Nee ik bedoel niet dat je de vuisten moet ballen zodra er iemand op je af komt stormen maar ik doel op het feit dat je jouw energielevel wel of niet onder controle hebt. Nog liever gezegd, of dat jou energieniveau past bij jou lichaam óf zich aan moet passen aan jou wensen ?

Energie huishouding
Normaliter is de energiehuishouding in balans, ofwel, ons systeem zorgt dat we alle energie welke we verbruiken, ook weer terug winnen. Zodra de energiehuishouding in onbalans raakt, zal dit als eerste onbalans veroorzaken op energetisch niveau, pas daarna worden ze fysiek merkbaar.

We kunnen stellen dat onze energiehuishouding afhankelijk is een viertal factoren en wel;

  • De hoeveelheid energie welke verbruikt wordt door bv psychische processen, ontstekingen en andere.
  • De mate van energie die aangemaakt worden in de mitochondriën (energiefabriekjes in o.a. spieren)
  • Vet verbranding (4x meer energie dan koolhydratenstofwisseling).
  • De aanspraak welke gedaan wordt op het energieniveau door gebruik medicatie.

Uiteindelijk kennen we nog een 5e oorzaak en dat is het weg lekken van energie.

Energie peil
Het energie peil is het niveau waar op je energielevel staat op het moment van aanspraak maken. Dit is beslist niet met allerlei wondermiddeltjes te verhogen maar moet verhoogd worden middels het op de juiste manier doseren van inspanning en rust. Uiteraard kunnen we op allerlei manieren het energiepijl stimuleren maar dan betekend dit doorgaans dat er een manier gevonden/gebruikt wordt om mogelijke reserve eerder aan te spreken.

In gezonde toestand kun je dat natuurlijk best vaak doen en word je energiepeil mogelijk zelfs hoger. Bij mensen die een aandoening hebben, zal dit juist eerder averechts gaan werken.

Hersenen
Het grootste probleem waar mensen met een aandoening als bv NAH tegenaan lopen is het feit dat de hersenen nog steeds last hebben van de invloed van “voorheen” (al erkennen we dat liever niet), terwijl het lichaam enkel de grenzen van het “nu” hanteren.

Gevolg is dat men constant bezig is met de grenzen van het energiepeil te verwaarlozen en ontstaat er chronische overbelasting. Er is maar 1 manier om dat tegen te gaan en dat is dat men grenzen heel goed leert kennen en deze nauwkeurig bewaakt.

Niveauleren
Het is dus zaak dat je zorgt dat je niet zomaar je reserve gaat aanspreken, maar dat je deze zeer nauwkeurig bewaakt. Heb je deze reserve toch aan moeten spreken, ga er dan niet van uit dat je dit met één keer slapen, ingehaald hebt !  In tegendeel; een overschrijding van één uur, word pas gecompenseerd na 5 tot wel 8 uur EXTRA rust !

Belangrijk is dus om vooral niet te vaak over grenzen heen te gaan maar binnen de grenzen van wat mogelijk is, te blijven bewegen en handelen.

BELANGRIJK
Dit betekend echter niet dat men maar stil moet gaan zitten máár, dat men zal moeten doseren. Wil men vandaag iets gaan doen wat méér energie dan normaal kost, dan zal men daar vooraf op voor moeten bereiden én zichzelf de tijd moeten geven om achteraf het restant op te vangen en indien mogelijk tussentijds ook er het nodige aan doen om te zorgen dat men achteraf minder overschrijding over houd. Zo is het tóch mogelijk om heel veel te doen, het kost alleen meer tijd dan wanneer je niets mankeert. Maar het kan dus wel !

Verwachtingen

Laat je vooral niet over de klink jagen door wat andere doen of verwachten !
Verwachtingen zijn des duivels oorkussen en kunnen de hele energiehuishouding overhoop gooien. Mensen die niets mankeren zullen over het algemeen altijd vragen om overbelasting, met uitzondering van hen die snappen wat je mankeert.

Kom op, dát kan je toch wel !

Laat je niet kennen, kom op !
etc. etc.

Laat je inderdaad niet kennen en doe wat je lichaam van je vraagt !

Vrgr, Paul

Please follow and like us: